Möt Frida Marklund, Universitetsadjunkt på Luleå tekniska universitet

På vilket sätt är du involverad i utbildning?

Jag är universitetsadjunkt och arbetar på institutionen för Konst, kommunikation och lärande. Jag är utbildad i svenska och bild, och har nu kurser i litteratur och kreativt skrivande

Hur ser ditt ideala klassrum ut?

Om man skulle få fantisera så vill jag ha mycket yta med en dynamisk möblering. Det ska finnas rik tillgång till olika typer av material och digital teknik som möjliggör både enskilt arbete och arbete i grupp. I ett digitalt klassrum med verktyg som datorer, ipads osv  möjliggörs en delakultur som i sin tur vidgar elevernas vyer till att även sträcka sig utanför klassrummet. Det är viktigt att eleverna får komma till ”sitt” klassrum och känna att de äger rummet och att de även kan påverka sin skolvardag, både hur det fysiskt ska se ut men även ha inflytande över verksamhetens inre arbete.

Nämn något som du tycker är viktigt att diskutera på ett Edcamp?

Samhällets syn på skolan. Skolan och yrkets status. Vad är ”flumskola” egentligen?

Är du aktiv i sociala medier på något sätt?

Jag använder facebook och har nyligen börjat twittra @marklundfrida

Jag har bloggat tidigare, men det var mer på uppdrag för en lokaltidning. Tidigare skrev jag fanzines.

Tack för intervjun Frida.

Av Elisabeth Landström (Edcamp Luleå 2012-04-19)



Kommentera

