Möt Elisabeth Karlsson IKT-pedagog och verksamhetsutvecklare

På vilket sätt är du involverad i utbildning?

Jag är i grunden lärare men arbetar som verksamhetsutvecklare/IKT-pedagog i Kalix. Det innebär främst att jag har hand om skolutvecklingsfrågor på central nivå. Jag har varit med i arbetet med att ta fram en pedagogisk IKT-plan för Kalix kommuns skolor. På Manhemsskolan som är en 7-9 skola har vi introducerat 1:1 fullt ut.

Hur ser ditt ideala klassrum ut?

Jag är mycket intresserad av datorer i lärandet och tror mycket på att det fysiska rummet är grunden för en bra lärandemiljö. Steve Heppell är som en guru för mig och hans tanke om att ”slå ut väggar” för att skapa öppna ytor tilltalar mig. Det ska finnas möjlighet till olika typer av lärande. Sedan är det viktigt att försöka skapa en bra psykosocial miljö där värdegrunden manifesteras i klassrummet.

Nämn något som du tycker är viktigt att diskutera på ett Edcamp?

Jag skulle vilja diskutera hur vi ska nå till det som brukar kallas omdefinerat lärande*, och då tänker jag på hur man ska utveckla och reflektera över användningen av datorer i undervisningen.

Är du aktiv i sociala medier på något sätt?

Jag har jobbat mycket med bloggar och sociala medier genom mitt arbete som IKT-pedagog.

Jag finns på twitter som @Elisabeth_kalix

.Tack för intervjun Elisabeth.

Av Elisabeth Landström (Edcamp Luleå 2012-04-19)

* Omdefinierat lärande är när man når helt nya uppgifter och använder ex. datorer till andra saker än att bara ersätta penna med word/pages. Se exempel på en omdefinierad lektion här. Läs mer om Dr Ruben R Puenteduras SAMR-modell.

Kommentera

